Tuesday 15 May 2012

15 Mei, Nakbah Palestine.

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

Do you know why 15th May is so significant to all muslims? Do u even care?

Serius saya tersentap dengan soalan tersebut, cecepat saya menggoogle. Oh! i've never known before, today is Nakbah Day! =.='

Alhamdulillah, hari ini dapat maklumat baru yang saya rasa  perlu kita sebagai umat islam mengambil berat tentang perihal ummat Islam dinegara lain terutama di Palestine.
Gambar yang saya guna tak ada disini.

Bermula semalam, saya perasan banyak post di wall facebook berkempen untuk menukar gambar profile(sekurang-kurangnya 24jam) sebagai tanda sokongan terhadap "Tahanan Palestin yang berada di Mogok Lapar". Antaranya,
-KITA TURUT RASA APA YANG MEREKA RASA-

Jom tukar Profile Picture Kita. Save image, upload semula di FB anda kemudian Pilih mana-mana individu dalam gambar untuk di crop.

Demi perpaduan menyokong lebih dari 3000 tahanan Palestin yang melancarkan mogok lapar ketika ini. Warna Coklat adalah warna pakaian yang dikenakan oleh entiti zionis Israel ke atas BANDUAN BERANI MATI. (*Logo di sebelah kanan ertinya "Shabas" dan ia merupakan singkatan bagi "Perkhidmatan Penjara Israel) Tahanan Palestin mogok lapar memerlukan bantuan anda, sila berkongsi ini dengan kawan anda untuk menyebarkan kesedaran mengenai mogok lapar yang terbesar dalam sejarah.

Bilal Thiab - 77 Hari
Thaer Halahleh - 77 Hari
Hassan Safadi - 71 Hari
Omar Abu Shallal - 69 Hari
Mohammedd Al-Taj - 61 Hari
Mahmoud Sarsak - 55 hari
Faris Al-Natur - 48 hari
Jafar Ezz Al-Din - 54 Hari
Abdallah Al-Barghouthi - 33 Hari
lebih daripada 2000 Banduan - 28 Hari.

Jangan biarkan media antarabangsa mengebumikan kes mereka, semua tahanan meminta hak asasi mereka sebagai tawanan perang, hak lawatan, hak pendidikan dan hak-hak lain yang diisytiharkan oleh undang-undang antarabangsa.
Mungkin usaha ini nampak seperti tidak ada impak apa-apa, tapi bagi saya ini sangat penting. Mungkin ada diantara kita yang tidak pernah mengambil berat tentang hal-hal seperti ini termasukkalah saya. Berita-berita seperti ini perlu disebarkan agar kita sama-sama sensitif dengan perihal umat islam yang terus ditindas.

PrintScr dari facebook saya

Hari ini facebook dibanjiri dengan warna coklat lumpur(warna baju banduan palestin. Bagi mereka yang tak tahu pasti akan turut berkobar-kobar untuk mengambil tahu. Masing-masing pakat tukar profile picturee. Walau hanya dengan sekeping gambar, ini adalah tanda keprihatinan, sokongan & umat islam itu bersatu! Allahu Akbar!!

Walau tak tukar gambar sekalipon, kita masih punya doa sebagai senjata. Yang mana tukar gambar tu pon jangan tahu tukar je, tapi teruslah berdoa & tunjuklah sokongan lain sebagai tanda keperihatinan kita.
Alhamdulillah, meremang bulu roma saya baca berita terbaru ni!
"Alhamdulellah , after the great solidarity of millions of people with the Palestinian prisoniers , their hunger strike succeed and "israel" accepted their demands.

Thank you everybody who changed his profile picture as a solidarity with them because israel was surprised to see more than 2 millions and 250000 persons changed their profile pictures in only few hours last night as a solidarity with Palestinian prisoniers.

Also thank you everybody who protested supporting them , at least we did something to Palestine .. Now people are so happy in Palestine and they are celebrating this small victory .Alhamdulellah , the hunger strike is over and the prisoniers got what they wanted !!

alhamdulellah ! alhamdulellah ! alhamdulellah ! For those who did not show solidarity , may Allah give you another chance to do something to Palestine ameen" (This picture show some palestinian mothers happy and celebrating this small victory) Kredit : Facebook Moga Allah melindungi, merahmati & menyelamatkan umat islam di Palestin juga diseluruh pelusuk dunia~ ameen...
p/s: Sesekali tukar lah mood. Asyik2 fikir hal diri sendiri, soal hati, sakit hati, terasa hati, soal kawen, soal makan, minum, tido bla bla bla kan? kan? sama-sama kita ambil berat tentang ummah! InsyaAllah :)

NaNa=^.^=
Comments
3 Comments

3 budak baik sudi komen:

nyna said... [Reply to comment]

KAT MANE NAK CARI BANYAK2 GAMBAR TU YE? ADE LINK X? TQ~

nyna said... [Reply to comment]

KAT MANE NAK DAPT KAN PIC2 TU? ADE LINK APE2 TAK? TQ~

MakNana said... [Reply to comment]

@nynaAwk boleh crop gambar yg 1st tu, pilih la mana yang awk suka. Kat atas tu pon sy dah share beberapa gambar profile fb :) kalau nak lebih banyak cuba cari kat fb, welcome~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...