Friday, 18 May 2012

Nasihat & pesanan "PENAJA"

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk menghirup udara di hari yang penuh barokah ini. Seperti biasa, saya selalu memilih hari jumaat untuk menghubungi keluarga di Malaysia. Kenapa? Entah, sebab dah terbiasa kot. Saya memang jarang telefon, setakat 1 atau 2 kali seminggu. Emak pon pesan tak perlu selalu-selalu telefon, telefon jika perlu.

 Gambar tahun lepas ketika pulang bercuti

Alhamdulillah, Mak memang motivator & adviser saya yang terbaik!. Saya ni kadang-kadang keras kepala jugak, apa yang mak pesan apa yang mak ingat kan, saya balas dengan "Alaaa, tapi mak......bla bla bla". Macam biasa Mak tak pernah jemu ingatkan, " Nana, cuba cakap InsyaAllah.. Ni alaa, alaa...". Adeh! sentaphatimaknak. Bila saya ucapkan "InsyaAllah, Mak.. Orang cuba", betul! saya rasa lapang untuk terima nasihat & teguran dari Mak. That's why I Love You Mak!

Ingat pesan Mak :

1- Buat apa sahaja niat kerana Allah.
2- Jangan banyak merungut tapi banyak ucapkan Alhamdulillah.
3- Belas kasihan pada kawan-kawan & orang sekeliling.
4- Berjaya, gagal & apa sahaja semua nya dari siapa? dari Allah.
5- Banyak berdoa, minta apa sahaja dari siapa? dari Allah.
Macam biasa la, instinct Mak ni kuat. Dia dapat rasa kalau something tak best pada anak dia ni. Kadang-kadang apa yang Mak pesan tu terkena je pada batang hidung sendiri. Kalau saya mengadu masalah ape-ape pon, Mak tak pernah nak menangkan anak dia ni.

Teringat masa kecik-kecik, masa kat sekolah kawan selalu ejek Bapak saya bela kambing. Bila balik rumah konon-konon  mengadu la, tapi dengan rileks Mak pesan " Tak apa, nana senyap je, nanti diorang pon diam la." Biasa la kita budak-budak kononnya mengharaplah Mak kita backing kita kan..kan..kan... tapi tidak!.

Bila fikir-fikir semula mulia sebenarnya kerja bela kambing tu, Rasulullah pon pengembala kambing. I should be proud lah kan! "Bapak aku bela kambiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing weh.... dulu". Tetiba rindu kat 'Ujang', kambing putih gebu yang selalu kena curi dengan anak jiran sebab kecomelannya. Saya memang selalu tunggu masa & suka sangat nak susukan 'Ujang' dengan botol susu, entah tak ingat mana mak dia. Kalau masa tu ada facebook, kompem saya dah creat fanpage untuk dia, macam Tuah sekarang ni. Serius oke!

Haa, tercerita pada Mak pasal kes kena kejar dengan Pemandu Tut Tut, konon juga mengharap Mak akan backing kan.. kan.. tapi " Nana, tak sopan macam tu, tak elok la buat macam tu kat tempat orang. Biar la orang tu marah, Nana tak bole macam tu. Marah tu datang dari siapa?" Dengan kompiden nya saya jawab "Dari Syaitoooooooon". Oh! terima kasih Mak kerana ingatkan anakmu yang kadang-kadang samseng.

Ok, ni part agak tacing. Pesan Mak lagi, "Nana, ada masa telefon la Bapak, Bapak tu rindu nak dengar suara Nana." Agak nak meleleh jugak la cecair di mata ni. Memang jarang telefon Bapak, biasa telefon Mak je, kalau Bapak ada, cakap la sekali. Tapi selalunya telefon Mak, waktu tu Bapak belum balik dari kerja. Kalau telefon Bapak pon cakap tak sampai berapa minit, tanya-tanya khabar, ada masalah atau tak, duit cukup ke tak dan "Ok, baguslah semua ok. Bapak sentiasa doakan kejayaan Nana, jaga diri.  Nah cakap lah dengan Mak.". Lalu telefon pon beralih tangan kepada Mak. Kalau saya cakap " I love you Pak", dengan best bapak jawab "Bapak tahu". Biasa la bapak-bapak kan.

However, i know my Bapak. Dia tak tunjuk, tapi melalui cara dia saya tahu yang dia terlalu mengambil berat tentang anak-anak dia. Bapak selalu akan cium ke dua pipi anak-anak dia hatta dah besar gajah ni pon, perempuan atau lelaki sama sahaja. Dulu masa sekolah malu, tengok bapak-bapak orang lain takde pon buat macam tu. Tapi, itulah tanda kasih Bapak kepada anak-anak dia. Sekarang memang dengan rela serah pipi untuk Bapak cium.

Alhamdulillah, tiada kata yang indah melainkan syukur kepada Allah kerana mengurniakan ibu & bapa seperti mereka. Buat mereka yang tinggal dengan ibu & bapa, ambillah peluang untuk berbakti kepada mereka, kucuplah tangan mereka tanda kasih & cinta. 

Ok, serius saya rindu semua tu. Rindu Mak & Bapak cium kedua pipi saya! Serius oke.
Moga Emak & Bapak sentiasa berada dalam jagaan, rahmat & redha Allah, Ameen Ya Rabb.

Kenapa title post "Nasihat & pesanan dari penaja"? Sudah tentulah kerana Emak & Bapak sayalah penaja saya untuk segalanya, hakikatnya Allah yang mengurniakan segala nikmat buat kami sekeluarga, Alhamdulillah.

p/s : Ok, sambung study jom!

NaNa=^_^=
Comments
2 Comments

2 budak baik sudi komen:

E n t o y C a i r o said... [Reply to comment]

sentaphatimaknak JAHHH!!

SERIOUSLY..sy sedih bila baca semua ni..rindunyer.rindunyer.rindunyer.rindunyerrrrrr..huhuhu..

jiran umah sy pun ada kambin nama dia ujang..huhu...tapi was death la..:(

ala..bapak sy pengembala lembu..lantak la ko nk cakap apa..korang kawen sembelih lembu bapak aku gak!.hahaha.joke!

NunAlifNunAlif said... [Reply to comment]

@E n t o y C a i r o Hamboiiii JAHHHH! rinduuuuu kan~

Nape nama die ujang jgk..maybe zaman tu pemes ngn komik ujang kot..haha..

Hehe, yeah!! hidup kambin & lembu! eh, tetibe :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...