Tuesday 22 May 2012

Matlamat PERKAHWINAN

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

-Sekadar Hiasan - Tuah & Princess dah kawen! Yay! :P

Fitrah manusia diciptakan ingin mencintai & dicintai. Firman Allah didalam kitab suci Al-Quran juga telah membuktikan bahawa setiap makhluk yang diciptakan adalah berpasang-pasangan. Antaranya firman Allah yang bermaksud:
 “Dan segala sesuatu kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” (QS. Adz Dzariyat: 49) 
 “Maha Suci Tuhan yang Telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka atau pun dari apa yang tidak mereka ketahui.” (QS. Yaasiin: 36). 
 Didalam Hadith Rasulullah SollAllahu 'Alaihi Wassalam juga ada menegaskan & menyarankan bagi mereka yang berkemampuan agar bernikah. Antara sabda Baginda yang bermaksud :
Rasulullah SAW pernah mengingatkan sesiapa yang berkemampuan tetapi enggan untuk berkahwin melalui sabdanya, "Kamu berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan yang paling taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan kadangkala tidak berpuasa; aku sembahyang dan aku tidur; dan juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikutku".
Sabda Rasulullah SAW dalam hadisnya lagi yang bermaksud, "Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikan dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, engkau akan selamat".
Suka saya berkongsi beberapa Retweet yang sangat simple tapi memberi kesan kepada diri agar lebih berhati-hati & menjaga niat supaya perkahwinan kita kelak lebih diberkati.

Jika asas perkahwinan adalah kerana KEPUASAN NAFSU, maka pasangan akan selalu bertengkar jika suasana di bilik tidur tidak memuaskan.

Jika asas perkahwinan kerana ANAK, maka pasangan akan mencari alasan untuk pergi jika anak tidak hadir.

Jika asas perkahwinan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bercerai jika EKONOMI dalam rumah tangga merudum dan MUFLIS.

Jika asas perkahwinan kerana KECANTIKAN rupa paras, pasangan akan lari apabila rambut beruban, muka kerepot atau badan jadi gendut.

The right one is, jika asas perkahwinan kerana IBADAH KEPADA ALLAH, sesungguhnya Allah itu kekal dan Maha Pemberi Hidup kepada makhluk-Nya.
Sama-sama kita ingatkan diri, bahawa apa sahaja yang hendak kita lakukan perlulah dengan matlamat & niat hanya kerana ALLAH Ta'ala. InsyaAllah. Lebih-lebih lagi berkaitan hal perkahwinan dimana kita akan menjalani kehidupan bersama pasangan sepanjang hayat & insyaAllah hingga ke syurga.

Ini juga salah satu Retweet yang saya rasa mampu membuka mata pasangan/couple muda mudi sekarang agar lebih berhati-hati dengan budaya couple yang menjurus kepada maksiat. Lebih lagi ditujukan khas buat diri sendiri.
Kalau sahabat bangga dengan kekasih kalian yg ternyata mendorong kalian ke lembah maksiat, percayalah kalian sentiasa dalam kecelakaan ALLAH, Stop lah budaya couple yang menjurus pada maksiat dan dosa. Kalau suka terus jumpa wali perempuan tersebut, nyatakan hasrat kalian 
 Sumber tweet2 : Kak Nadhira Hadi

Kami pelajar Malaysia di Mesir sedang menyambut musim Imtihan, ramai kawan-kawan di Malaysia sedang meraikan musim perkahwinan :)

Mabrook untuk kawan-kawan yang bakal atau sudah selamat membina masjid! Moga menjadi keluarga yang sakinah, mawaddah warrahmah :)
“Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kamu berdua di dalam kebaikan”:)
Doakan giliran saya pula menyusul!

p/s : Time nak exam buat entry pasal kawen? Oh! One day~ Moga Allah temukan jodohku :P

NaNa=^.^=
Comments
6 Comments

6 budak baik sudi komen:

Ayuni said... [Reply to comment]

tomeynye kucing!

Unknown said... [Reply to comment]

Harap kita sama2 dapat tetapkan niat dan lakukan sesuatu ikhlas kerana ALLAH S.W.T..Amin..

MakNana said... [Reply to comment]

@Ayuni Hehe, TQ :)

MakNana said... [Reply to comment]

@~مونيرة مولود ~ InsyaAllah, mudah-mudahan.. Ameen :)

cintailmu89 said... [Reply to comment]

ikut kan, dah ready dah ni...hehe

MakNana said... [Reply to comment]

@iZKalau dah ready ape lagi~ hehe :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...