Tuesday 5 February 2013

Erti Bahagia

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

Qitar Faransawi

Location: Dalam keretapi Faransawi

Kak T: Awak mesti dah ada pakwe kan?

Saya: Tak ada.

Kak T: Tipulah! Muka ada pakwe.

Saya: Tang mana nya muka saya ni nampak macam ada pakwe?

Kak T: Akak tengok awak ni happy, gembira je..

Saya: Heh! ?????

Hahaa! saja nak berkongsi. Ok, ni dialog antara saya dengan seorang senior. Ekceli, kami
tak rapat mana pon, sebulan sekali berjumpa atas satu urusan yang membuatkan kami perlu bermusafir bersama. Maka, ditambah dengan keramahan kakak tersebut & saya, macam² lah kami berkongsi cerita.

Bukan dia seorang je pernah tanya, adalah 2,3, 4 orang lain pon pernah tanya soalan yang sama kepada saya.

Bila ditanya soalan seperti itu terfikir pula. Adakah bahagia itu datang bila kita mempunyai pasangan sahaja?

Saya: Akak, abes saya yang tak ada pakwe ni tak boleh nak gembira² ke? saya bahagia dengan cara saya lah kak! :)

Kak T: Mungkin sebab awak ada Tuah & Teja sebab tu akak tengok awak gembira, happy² je.

Saya: *gelak tapi tak berguling²*

Allahu Rabbi! Bagi saya, kebahagiaan itu kita dapat rasakan dari dalam Hati. Alhamdulillah, mungkin kadangkala kebahagiaan itu juga terpancar dari raut wajah tanpa tersembunyi lagi.

Ya, mungkin kadangkala juga apa yang terpancar diwajah tidak sama dengan apa yang didalam hati. Mungkin hati menangis sedih tapi bibir terus dihias senyum. Juga sebaliknya.

Apa² pon, kebahagiaan itu adalah untuk semua. BUKAN UNTUK ORANG YANG ADA PAKWE JE! hamekaw capslock! :D

Buka minda & hati, tak perlu pergi jauh hanya dekatkan diri dengan Ilahi kita mampu beroleh kebahagiaan yang abadi. Bila diri dekat dengan Tuhan maka Allah juga akan dekat²kan kita dengan kawan, suasana etc yang membahagiakan.

Andai diuji, itu juga tanda kasih Tuhan agar kita bertambah keimanan!

p/s: Macam² Allah beri, macam² juga Allah uji. Bersyukur dengan apa adanya hidup dalam sederhana itulah bahagia. :)


NaNa=^.^=
Comments
0 Comments

0 budak baik sudi komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...