Saturday, 18 June 2011

Resipi 7 : Pizza

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

Bahan-bahan DOH :

250g tepung gandum(lebih kurang 2-3 mug)
2-3 SB minyak masak atau butter
1-2 SB gula
Satu paket mauripan(yis)

Bahan-bahan INTI :

8-10 keping daging burger(dipotong dadu)
2-3 biji bawang besar(dipotong dadu)
Cili/lada benggala(dipotong dadu,kuantiti ikut suka)
Sayur campur(kacang pis & carrot, tambah jagung & nanas lagi sedap)
Sos Cili & Sos Tomato
Garam
Mozarella Cheese(kalau tak ada guna cheese biasa pon ok)

**ikut suka hati nak buat inti apa, ni kebetulan apa yang ada dalam fridge

Cara-cara (INTI) :

1- Daging burger dipotong dadu & goreng.
2- Didalam kuali lain tumis kan bawang & cili hingga naik bau.
3- Masukkan sos cili & sos tomato(agak-agak je), gaul sebati & kemudian masukkan daging burger yang telah digoreng.
4- Masukkan garam secukup rasa, dan terakhir masukkan sayur campur. Selesai.

Cara-cara (DOH):

1- Rendam yis dengan 1/2 cawan air suam(tunggu sampai kembang)
2- Masukkan tepung ke dalam bekas & masukkan minyak & gula. Gaul sebati.
3- Masukkan air rendaman yis tadi sedikit
demi sedikit. Kemudian uli hingga doh tidak melekat. Kalau masih melekat pada jari,tambah tepung sikit.
4- Bila doh dah sebati, rehatkan dalam bekas lebih kurang 1/2-1 jam & tutup dengan kain lembab.

5- Kemudian doh akan naik 2 kali ganda dari asal. Tumbuk sedikit doh untuk keluarkan angin & uli lagi sekali.

6- Ambil doh dan leperkan(jangan tebal sangat) diatas loyang(ikut suka hati nak loyang bentuk apa). kemudian cocok doh yang sudah diletak dalam loyang dengan garfu.

7- Bolehlah letakkan inti pilihan anda.
Lapisan pertama, sapukan sos. lapisan kedua inti(ikut selera masing2) & akhir sekali letakkan cheese mozarella/cheese biasa.
(Cheese biasa)

(Mozarella cheese)

8- Kemudian dibakar dalam oven lebih kurang 15-20minit.

Siap dibakar!!
 Dan siap sedia untuk dimakan..:)


Selamat mencuba..:)


NaNa(^_^)
Comments
2 Comments

2 budak baik sudi komen:

HusFa said... [Reply to comment]

wah pandainya hg wat pizza..pasni xpayah beli dah..mai hantaq kat kami ckit..terliur tg0k..hehe

NunAlifNunAlif said... [Reply to comment]

@HusFa
hehe..senang je la husna nak wat..
tu da ada resipi...try la.....
mama baby terliur xpe..xmo baby...hihi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...