Wednesday 14 August 2013

Syawal 1434h Di Perantauan | Alexandria Egypt


...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

Alhamdulillah, sudah 7 hari menyambut lebaran. Lebaran di perantauan & lebaran dalam debaran(sebab masih menanti natijah, tengah sedap² menaip tiba² dapat panggilan natijah tahun 2 & 3 dah keluar!).

Hari ni 7 Syawal 1434h telah digemparkan dengan keadaan Mesir yang kembali kritikal. Seawal jam 7 pagi berpuluh penyokong Mursi telah syahid, dan mengikut update terkini hampir beratus² angka para syuhada. HasbunaAllah wa ni'mal wakeel ni'mal mawla wa ni'man naseer. Moga Mesir kembali aman.

Untuk update terkini tentang isu Mesir boleh ke sini :
1.Al-Fadhil Ustaz Abdul Malik
2.Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)

Memandangkan hari ni sudah dapat arahan agar tidak melakukan sebarang aktiviti di luar rumah, maka dapat la luangkan masa untuk update entry dan kebetulan tak ada jemputan open house hari ni setelah 6 hari berturut² saya & kawan² bergumbira menghadiri open house! Makan, makan & makan!

Sehari sebelum Syawal saya & housemate merewang menyediakan juadah untuk berbuka merangkap juga juadah di pagi Syawal nanti.

Pagi Syawal jiran rumah sebelah dah ajak bertandang ke rumah mereka. Kami makan dulu sebelum pergi solat sunat Eidul Fitri di Markaz DPMI.

Ok lah, layan la gambar random kami anak² perantau. Gembira jugak beraya dengan kawan² tapi tetap rindu keluarga di kampung halaman!


Petang sehari sebelum raya, sambil menyiapkan juadah kami pon operasi conteng² dinding! Guna steaker je. Nak cari mood raya diperantauan kononnya.

Mengikut kiraan, tahun 2008, 2010 & 2011 sambut lebaran di Malaysia. Tahun lepas sambut lebaran di Makkah. Tahun ni sambut di Alexandria. Ala kulli hal Alhamdulillah. Dan sebenarnye, baru 1st time sambut raya dgn Tuah, sebelum ni die kena tinggal je =.=' Ok, tahun depan & seterusnya kita sama2 sambut lebaran di Tanah Air ye Tuah & Teja, insyaAllah.
 
Menu pilihan kami, hasil air tangan saya satay goreng & ayam masak merah. Air tangan Cik Amie kuah lodeh & sambal kacang! Nasi impit Nona juga jangan dilupa :P

Ni juadah di rumah jiran kami. Ada rendang daging & ketupat palas segera!

Open house pertama yang kami serbuuu! Open house di bangunan MARA Iskandariah. Sataaaaay!

Anak² Johor di Alexandria menyambut lebaran di perantauan. Alhamdulillah.

Gambar 1st tu di rumah sewa saya,  jemput kawan² datang beraya makan² apa yang ada sambil gosip² isu semasa..hahaa!


Sepanjang 6 Syawal, lebih kurang 14 buah rumah terbuka kami serbu! ada rumah repeat 2x, ada jugak pergi rumah terbuka tapi rupanya tertunda maka open table di Al-Baik je.. hahaa.. Alhamdulillah.. 

Rumah kami? kawan² rapat je yang datang, almaklumlah rumah dipuncak alam tingkat 7 orang fikir berkali² nak mendaki..huhuuu! InsyaAllah, jika berkesempatan kami buat rumah terbuka bergabung dengan jiran².

Ok, tu je lah cerita raya

p/s: InsyaAllah hari ahad bakal ditampal natijah tahun 4. Moga najah sufi kesemuanya, amiin ya rabb..


NaNa=^.^=
Comments
2 Comments

2 budak baik sudi komen:

Sharz said... [Reply to comment]

selamat hari raya nana..

tahun depan dah balik sini ek??
nanti tuah n teja ikut tak?? :)

MakNana said... [Reply to comment]

@Sharz selamat hari raya sharz!

Ha ah..InsyaAllah, skrg ngah tunggu result.. ngah serabut jgk ni.. dengan keadaan mesir mcm ni.. insyaAllah akan diusahakan bwk Tuah Teja jgk!! Doakan taw..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...