Saturday 20 July 2013

Resipi 25 : Rainbow Cake/ Kek Pelangi

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

 Seperti yang dijanjikan di entry sebelum ni saya nak share resipi Rainbow Cake! Mari²!

Alhamdulillah, keinginan untuk buat Kek Rainbow akhirnya terlaksa juga. Percobaan pertama yang tidak mengecewakan walaupon terdapat bermacam² halangan pada awalnya & apabila terhasil Rainbow Cake berdebar² pula untuk hidangkan kepada tetamu.

Alhamdulillah, hasil yang memuaskan, walaupon deco somot² tapi kawan² kata SEDAP! Mak dikampung yang tengok gambar Rainbow Cake somot hasil buatan anaknya di perantauan ni pon request untuk buat Rainbow Cake bila kembali ke tanah air nanti. InsyaAllah :)


Cuba jangan tak cuba! Kek sangat lembuuuuut & sedap. Buat dengan penuh sabar & ikut step by step. Memang nampak rumit & ambil masa yang panjang tapi hasilnya InsyaAllah, sangat berbalooi. Alhamdulillah!


 Alhamdulillah. 18/07/2013 - Birthday boy ♥ 

Ok jom kite tengok resepinya!

RAINBOW CAKE 
resipi asal : Kaitlin Flannery



Bahan-bahan: 

3 cwn tepung serbaguna ( tepung gandum je)
 4 sdk baking powder
1/2 sdk garam
1 cwn butter (suhu bilik)
2 cwn gula castor (saya guna 1 1/2 cawan sahaja)
5 biji putih telur (suhu bilik)
 2 sdk esen vanila
1 1/2 cawan susu segar (suhu bilik)
Pewarna - oren, merah, kuning, biru, ungu n hijau

Cara-cara: 

1. Ayakkan tepung, baking powder & garam. Ketepikan.

2. Pukul butter & gula sampai kembang & gebu².

3. Masukkan putih telur, pukul lagi sampai sebati & gebu (masukkan sedikit demi sedikit) & masukkan esen vanila

4. Masukkan tepung berselang seli dengan susu segar. Pukul hingga sebati( saya gaul guna kaedah kaup balik & akhir sekali baru pukul guna mixer)

 5. Kemudian bahagikan sama rata adunan tu dlm 6 mangkuk dan setiap mangkuk letak pewarna yang berlainan. Kacau hingga sebati.

6. Kemudian bakar satu per satu guna loyang 8 inci. Sapukan sedikit butter dalam loyang & tuangkan adunan. Kemudian bakar pada suhu 170C/ 180 C dlm 10 @ 15 minit. Bakar sampai habis 6 loyang tu pastu sejukkan atas rak dawai ( saya sejukkan atas pinggan je)

*Jangan guna loyang besar nanti kek jadik nipis(mungkin loyang yang saya guna agak besar sikit & oven tuan umah yang dah season membuatkan kek saya seperti pancake! haha)

7. Untuk topping setiap lapisan boleh guna topping non dairy whipping cream, buttercream, cheesecream etc

8. Optional - Boleh jugak lapis² kan dengan kiwi / strawberry / blueberry filling


Alhamdulillah, inilah hasil Rainbow Cake saya yang somot :P  

CREAM CHEESE FROSTING(untuk layer setiap lapis kek)
source : Ayu@curlybabesatisfaction

Bahan-bahan:

250g Philadelphia cheese(saya guna creamcheese je)
125 butter
1 cup icing sugar- (saya guna 1/4 cawan)
1 tsp vanilla
extract juice of a squeezed slice of lemon- (tak letak sebab tak ada stock)

Cara-cara: 

Beat the cheese and butter, just until creamy, add the icing sugar, vanilla and lemon juice.

*Untuk topping bahagian luar saya guna non dairy whipping cream je.

 Kredit Resepi: http://www.secubitgaramnor67.com/2013/03/rainbow-cake.html#ixzz2Zb3N5EaP

NaNa=^.^=
Comments
0 Comments

0 budak baik sudi komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...