Monday 28 January 2013

Resipi 17 : Ikan Bakar Simple

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

Alhamdulillah, 2 hari lepas dengan jayanya telah memasak Ikan Bakar paling simple! Guna bahan² apa yang ada je. Ok, resipi ni kredit kepada kak Fynn Jamal.


Bahan-bahan:

1-2 ekor ikan(saya guna ikan talapia)
1 biji bawang merah*
4-5 ulas bawang putih*
3-4 sudu cili kering yang sudah diblend(boleh tambah kalau suka pedas)*
1-2 batang serai*
Kunyit Hidup (saya guna serbuk kunyit)*
Halia( saya guna 1/2 sk serbuk halia)*
Air asam jawa
Garam
1 sb madu(optional-saya tambah)

Cara-cara:

1. Blend semua bahan-bahan yang bertanda (*). Kemudian tumis didalam kuali, masukkan madu, garam & air asam jawa(tak perlu banyak²). Agak2 sedikit mendidih boleh tutup api tak perlu garing sangat.

2. Ok, kemudian ambil ikan yang telah dibersihkan letak atas foil aluminium. Kalau ada daun pisang boleh guna daun pisang atau bentangkan daun kunyit atas foil aluminium tadi.

3. Kemudian curahkan bahan² yang telah dimasak tadi diatas ikan(boleh juga perahkan jus lemon/limau diatas ikan tadi) kemudian bungkus rapat² dengan foil aluminium.

4. Ok, saya bakar atas non-stick pan je sebab oven problem. Kalau guna non-stick pan jangan lupa tutup kuali tu guna penutup periuk! Kalau guna oven, boleh panaskan oven terlebih dahulu & kemudian masukkan ikan dalam oven. Bakar lebih kurang 20-40minit.

5. Keluarkan ikan dari foil aluminium dan siap sedia dihidang bersama nasi panas! Saya ratah ikan je. pon sodap! :)


p/s: Jemput singgah ke sini :) Jzkk

NaNa=^.^=
Comments
0 Comments

0 budak baik sudi komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...