Saturday, 31 January 2009

..::Shhhhh vs Pot Pet Pot Pet::..

Setiap masa manusia akan bercakap... Bercakap atau berbual bersama keluarga,kawan-kawan malah ada jugak yang bercakap sorang2... Ada wayar dah short la agaknya tu..

Selagi boleh bercakap rasanya semua akan bersuara... Sedangkan tengah lena dibuai mimpi pon boleh bercakap, tak puas2 lagi... ni kes2 tertentu la...

Tapi, dalam sedar tak sedar kadang2 apa yang terkeluar dari mulut kita ini tidak manis pada pendengaran orang lain.. Ini kerana setiap apa yang kita lakukan ada adabnya, kalau tidak dijaga maka terkesanlah hidup kita ini didunia & lebih-lebih lagi diakhirat... Didunia kita akan debenci oleh orang lain manakala diakhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi didalam neraka... Nauzubillah...


Oleh itu, DIAM adalah penawarnya & juga benteng bagi kita untuk mengelak dari bercakap perkara yng sia-sia...


HIKMAH DIAM:


*Sebagai ibadah tanpa perlu bersusah payah

*Perhiasan tanpa berhias
*Kehebatan tanpa kerajaan
*Benteng tanpa pagar
*Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang lain
*Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
*Menutup segala aib

Hadith Rasulullah mengenai kelebihan DIAM yang bermaksud:

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Barangsiapa yang bayak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya" (Riwayat ABU NAIM)

"Barang siapa yang beriman kepada ALLAH & hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau diam" (Riwayat BUKHARI & MUSLIM)

Madah dari BERDIAM:

"Banyak diam tak semestinya bodoh, banyak cakap tak semestinya cerdik, kerana kecerdikan itu buah fikiran, orang cerdik yang pendiam lebih baik dari orang bodoh yang banyak cakap"

"Menasihati orang yang salah, tidak salah.Yang salah memikirkan kesalahan orang lain"

"Kalau orang menghina kita, bukan kita yang terhina, yang sebenarnya orang itu yang menghina dirinya sendiri"

p/s: *Assukut 'alamatur redha*
Terutamanya untuk diri sendiri dan semua baik diam kalau apa yang akan keluar dari mulut kita itu akan menyakiti hati orang lain...kerana lidah manusia lebih tajam dari mata pisau...

"ALLHUMMA INNA NASALUKA LISANAN RATIBAN BIZIKRIKA, WA QALBAN MAF'UMAN BISYUKRIKA, WA BADANAN HAIYANAN LAIYINAN BITO'ATIKA...Amiin.."

Ya ALLAH, kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati & menyebutMU, hati yang penuh segar mensyukuri nikmatMu, dan badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintahMU...Amiin...
NaNa(^_^)v
Comments
2 Comments

2 budak baik sudi komen:

Luckylia™ said... [Reply to comment]

kite suke cakap ngan bob ngan boyot... kite marah dorang senyum.. kite nangis dorang sengih.. hmmm.. tu kategori ape eh?

NuNu BeBeH said... [Reply to comment]

Walaupon kategori ko ni nmpk mcm menyeramkan... Boleh diKkategorian bercakap dengan pendengar yg setia... Diorg layankan je,xde bantah2... Diorg dak baek... Aku nye Bob tu pon taw sengih jer...hukhukhuk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...