Saturday, 2 June 2012

Tak penat ke belajar?

...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 ♥بسم الله الرحمن الرحيم♥

Kata Si Polan/Polanah:
"Umur kau dah 20++ tapi masih masuk dewan periksa lagi??????"
Eh! takde kena mengena kot. Tapi kadang-kadang ada sahaja kata-kata yang kurang enak dari mereka-mereka yang sudah berkerjaya kepada kita yang masih tak habis-habis dengan belajar, belajar, belajar...... 

Kata Si Polan/Polanah lagi:
" Kita sebaya, aku dah ada kerja, berkereta, berkeluarga bla bla, ko apa ada? belajar je...pekse, pekse, pekse, tak penat ke?". 
Oh! hebatnya kau!

Aku ada Tuah :P 

Lantakkan! Alhamdulillah, ini rezeki kita. Rezeki penuntut ilmu. Walau tak ada semua bla bla bla, tapi Allah kurniakan lebih dari itu. Banyak! tak mampu dihitung dengan jari. Malas nak bebel panjang.
" Sesiapa yang mencari jalan (berusaha) untuk menimba ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan menuju ke syurga, dan sesungguhnya para malaikat meletakkan sayapnya (mendoakan) kepada penuntut ilmu kerana redha dengan apa yang dilakukan, dan sesungguhnya segala makhluk di langit dan di bumi hinggakan ikan paus di laut, mendoakan keampunan bagi orang alim, dan kelebihan orang yang berilmu dengan orang abid (ahli ibadah) seperti kelebihan bulan (terangnya) daripada lain-lain bintang. Dan sesungguhnya para ulama adalah pewaris Nabi" - (HR Abu Daud, Tarmizi, Ibnu Majah dll)
Penat la belajar.............
Pernah mengeluh macam tu? Memang hebat kalau tak pernah! Tabik spring toink toink toink~

Ya! memang, kadang-kadang rasa penat tu datang. Tapi sebab tu kita perlu selalu tajdid niat kita supaya tiap apa sahaja kita lakukan semata-mata hanya kerana Allah. Bila niat kita terjaga barulah timbul semangat yang luar biasa, cubalah! Mohon juga agar Allah berikan kekuatan untuk kita terus menuntut ilmu dan minta dijauhkan dari rasa malas, lemah, kecewa & futur/putus asa!
InsyaAllah, yakin dengan perancangan Allah. Allah pilih kita, yakinlah bahawa setiap apa yang Allah rencanakan itu tidak ada yang sia-sia. Walau kita hadapi dengan penuh sakit & penat tapi ingatlah pasti ada hikmah yang tersirat.
p/s: Next paper 3/7, Balaghah. Doakan saya & kawan-kawan diberi kemudahan untuk menjawab ya!

NaNa=^.^=
Comments
4 Comments

4 budak baik sudi komen:

Ayuni said... [Reply to comment]

Belajar mmg xkn penat kalau demi Allah....

~~oOpEt~~ said... [Reply to comment]

comelnya kucen.. putih bersih :)

NunAlifNunAlif said... [Reply to comment]

@Ayuni Right dear! InsyaAllah, Lillahi ta'ala :)

NunAlifNunAlif said... [Reply to comment]

@~~oOpEt~~ Hehe, tq! kucing mandi hari2 :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...