Monday, 31 August 2009

Jangan segan nak baca....

Nak share ngan korang2 yang sudi nak membace...


"Ulama' zaman dulu macam supermarket, semua (ilmu)ada....
Ulama' akhir zaman macam kedai runcit...ada barang(ilmu) yang dia takde"

**"Tak semua bidang kita mahir atau minat... Jadi, kalau kita tak mampu mengajar, kita ikut belajar ...
Jangan jadi org ketiga,sudah la mengajar tak mampu, ikut tumpang belajar pun dia tak mahu... Rugi kita kalau jadi orng mcm ni"

**"Kalau kita tahu kelemahan kita dan rendahkan diri menuntut ilmu drpd mereka yang lebih tahu.... Itu yang membawa kpd kecemerlangan kita..."

**
"Fainna ma'al usri yusro...
memang gagal dahulu....tpi insyaallah,akan najah kemudian"


**"kalau kau tak nak putus asa dlm belajar sebaliknya sentiasa bersemangat kuat utk berjaya walaupun kau tahu ilmu kau tak seberapa.... kau kena sentiasa beri smangat positif pada orang,barulah kau akan berjaya"

**Untukbelajar, ambil pendekatan"Buang malu tak bertempat"

**
Kita mesti berani bercakap sekadar apa yg kita tahu betul2....dan mesti berani diam untuk benda2 yg kita jahil..."

p/s: Terima kasih banyak2 kepada Ust Syafiq yang sudi memberi nasihat,kata2 semangat serta berkongsi pengalaman...

NaNa(^_^)v
Comments
3 Comments

3 budak baik sudi komen:

anak paklah cikbun said... [Reply to comment]

Firman Allah yang bermaksud: "Dia menundukkan untukmu apa-apa yang di langit dan apa-apa yang di bumi semuanya (sebagai kurnia) daripada-Nya. Sungguh pada demikian itu beberapa ayat (keterangan) bagi kaum yang berfikir." (Surah al-Jaatsiyah, ayat 13)

NuNu BeBeH said... [Reply to comment]

mekaseh pakndak...

p.u.j.a.a.n.s.e.7.e.n™ said... [Reply to comment]

ahhaa..mmg itu hakikatnye..dak2 kite pun ramai yg blajar harap kuliah jer.sb 2 fokus pd bidang tertentu jer.

ade talaqi segan nak pi,sbnarnye malas yg amat sgt..pdhal di c2lah peluang kite nak blajar ilmu2 lain.

2 yg jadi citer dak2 azhar yg blk Malaysia ade yg takut nak duk kpg sndiri,takut berdepan dgn masalah dan kerenah.takut ke surau, masjid dan sbgnye.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...