Thursday 28 October 2010

Saya Sayang Kucing

Assalamualaikum w.b.t

Diharap sesiapa jua yg terbaca,sengaja baca & sedang membaca entry kali ni berada dalam keadaan sehat & ceria2 hendaknye...
Yang mana ngah bersedih...hapuskanlah air matamu...

Sebenarnya Nana dalam mode xbesh sangat hari ni... Almaklumlah, kadang2 jiwa kacau sket.. But its ok,besa la tu kan, bak lagu P Ramlee ♪♪♪♪Sedangkan lidah lagi tergigit♫inikan pula??? sambung la sendiri..

***********************************

Ok lah.. xbest la nak cite pasal xbest ni.. Kita cite pasal yang best okeh... Sesuai dengan tajuk karangan kita hari ini "Saya Sayang Kucing" atau dalam bahasa omputeh "i love cat" atau juga dalam bahasa arab "أنا أحب القطط"



Format karangan kali ni BEBAS... Cikgu atau Cikgi tolong la bagi saya A+++...


SAYA SAYANG KUCING


Kucing adalah spesis mamalia yang boleh dikategorikan sebagai haiwan belaan yang jinak. Terdapat pelbagai jenis kucing tidak kiralah yang bulu lebat,bulu pendek & wujud dalam pelbagai warna.

Seperti yang kita sedia maklum Abu Hurairah(bapa kucing)adalah gelaran kepada Abd al-Rahman yang merupakan sahabat nabi Muhammad. Asal usul gelaran tersebut adalah kerana kegemarannya bermain dengan anak kucing. Diceritakan pada suatu masa ketika Abu Hurairah r.a. bertemu Rasullullah S.A.W. dia ditanyai apa yang ada dalam lengan bajunya. Apabila dia menunjukkan anak kucing yang ada dalam lengan bajunya lantas dia digelar Abu Hurairah r.a. oleh Rasullullah S.A.W. Semenjak itu dia lebih suka dikenali dengan gelaran Abu Hurairah r.a. Melalui cerita tersebut, jelaslah bahawa Rasulullah juga menyayangi kucing.



Mungkin kerana semenjak kecil saya sudah dibiasakan dengan kucing, sehingga kini insyaallah sampai ke akhir hayat saya akan menyayangi haiwan tersebut. Kenapa saya suka kucing? Mungkin juga kerana sifatnya yang manja,comel & nakal. Kadang kala mereka seperti memahami & seolah-olah cuba memberitahu sesuatu kepada kita dengan bunyi 'meoow' sebagai cara untuk mereka berinteraksi. Tapi jangan pelik kerana ada juga sesetengah orang yang tidak suka dengan haiwan yang 'nakal' ini, dan alasan yang biasa didengar kerana takut kena cakar,gigit & geli. Jika dilihat sekarang,sudah menjadi 'trend' pada segelintir masyarakat kita tidak kira bangsa mahupon agama memilih kucing menjadi haiwan peliharaan dirumah.



Tidak hairanlah jika dilihat dimana-mana sahaja,kewujudan kucing pasti ada. Gelagat serta keletah kucing mampu membuatkan kita tersenyum ataupun boleh juga melahirkan rasa simpati terutama kepada kucing-kucing yang terbiar tanpa jagaan. Tidak hairan juga kerana wujud manusia yang berotak 'binatang' sanggup melakukan perbuatan kejam kepada haiwan 'comel'ini. Kucing bukanlah binatang yang buas tapi mungkin akan menjadi buas disebabkan sikap manusia sendiri yang 'buas' terhadap mereka.

Oleh yang demikian, sayangilah kucing kerana dia juga makhluk yang sama menumpang seperti kita di bumi bertuah ini.

***********************************

Kenapa saya menulis cerita pasal kucing?? Kerana saya sayang kucing.. saya juga rindukan TUAH saya di Egypt.. Risau dibuatnya bila dia mula meragam disana..hehehe

Sumber : Wikipedia

p/s: "HiTuNgLaH NiKmAt yAnG DiBeRiKaN oLeH ALLAH kPd KiTa, BuKaNnYa DiHiTuNg KeSuSaHaN yAnG meNiMpA"
Ya ALLAH,TiDaK TeRhiTuNg NiKmAtMu PaDa SeTiAp TaRiKaN & HeMbuSaN NaFaSkU Di DuNiA iNi...ALHAMDULILLAH

ALHAMDULILLAH,RaSa KaSiH & SaYaNg JuGa NiKmAT BuAt KiTa..
MuDah2An RaSa iTu tErUs TeRpELiHaRa UnTuK "KiTa",amiin..
SaYa ❤ DiA,DiA ❤ SaYa...

NaNa(^_^)v
Comments
2 Comments

2 budak baik sudi komen:

amie... said... [Reply to comment]

"ite pun indu acik nana...miawwww..."

"pat la balik!!!miawwww"


tuah kem slm kt ko... :)

MakNana said... [Reply to comment]

"tuah ucuk sabar ey.. ite pon windu tuah.. bulan depan ite alik sane ey"

Kem salam meeooww2 kat Tuah ey Kak...

p/s: tiket da booking 20/11...tungguuuuu~~~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...